Tuesday, July 13, 2010

Jenuh Menunggu

Sebulan lalu ada 10 proposal lengkap dengan sinopsis dan perwatakan yang telah dihantar kepada producer dan pengarah drama. Tapi hingga hari ini masih belum ada apa-apa berita lagi.

Alasan mereka pitching kat RTM dah tutup. TV3 juga sudah tutup untuk tahun ini dan Astro baru saja tutup pitching.

Kalau ketiga-tiga stesyen TV dah tutup pitching, maknanya kami penulis skrip tertutuplah periuk nasi. Mana nak cari makan lagi! Kena buat kerja lain pulak nampaknya.

Tapi dari pandangan aku, sejak berganti menteri baru di kementerian penerangan langsung projek kat RTM tak bergerak. TV3 pulak hanya bagi projek pada kroninya saja. Dan Astro pun lebih kurang sama dengan TV3 juga.

Satu lagi masalahnya ketiga-tiga stesyen TV kita lebih gemar siar drama Indo. Buka RTM drama Indo...buka TV3 drama Indo...buka Astro pun sama juga. Sehinggakan makcik jual lemak pun kenal semua pelakon Indo.

Sebenarnya drama2 dari tanah seberang tu murah harga. Sebabnya drama tu bukan drama baru. Dah main tiga empat dulu lagi kat sana dan mereka jual kat kita dengan harga murah. Dengar kata satu episod hanya RM2,000 sedangkan drama sini cecah RM24,000 satu episod.

Dah tak boleh cari makan lagi penulis skrip kita....ni nak pergi cari kerja kat stesyen minyak pulak. Harap2 tak bersaing dengan Bangla lak....!!!

2 comments: